Nieuws

Blog: alles over olie
Blog: alles over olie
27-7-2019
In de vorige blog hebben we je bijgepraat over het belang van onverzadigde vetten en dat die vaak te vinden zijn in verschillende soorten olie. Maar welk soort olie gebruik je nu voor waarvoor? In deze blog geven we je een duidelijk antwoord per oliesoort. Olijfolie extra vergine Extra vergine (of Vierge in het Frans) olijfolie is olie van de eerste koude persing en is de meest intense, smakvolle olijfolie. Dit is vaak ook de duurste olie. Een extra vergine olie gebruik je vooral om een salade aan te maken of bij ander koud gebruik. De smaak past natuurlijk uitstekend bij mediterrane gerechten. Soms is de smaak zelfs te heftig, zoals voor het maken van mayonaise of pesto. Het is ook niet aan te raden om in extra vergine olie te bakken. De olie kan niet zo heel heet worden en is eigenlijk niet gezond meer te gebruiken boven de 180 graden (net als boter). Bovendien is het zonde van je geld. Zodra je de olie warm maakt proef je de kwaliteit niet meer en gebruik je dus eigenlijk een te dure olie. Olijfolie mild of classico Uit latere persingen wordt de milde olijfolie gemaakt. In de supermarkt heeft de olie verschillende benamingen maar in ieder geval staat er dan geen ‘extra vergine’ op het etiket. De olie heeft een veel zachtere en mildere smaak. Deze olie is wel geschikt om in te bakken en is ook voordeliger qua prijs. Ik gebruik deze olie ook voor pesto, soms in combinatie met een beetje extra vergine. Olijfolie (beide soorten) bevat veel gezonde onverzadigde vetten en vitamine E. Zonnebloemolie Zonnebloemolie wordt gemaakt uit de pitten van de zonnebloem. De smaak is zeer neutraal, dus als dressing is deze olie minder interessant. Zonnebloemolie wordt gebruikt om in te bakken en is ook lekker in de mayonaise vanwege de neutrale smaak. Zonnebloemolie is erg goedkoop en heeft een gezond imago. Het bevat veel Omega 6 onverzadigde vetzuren. Het Voedingscentrum heeft zonnebloemolie opgenomen in de Schijf van Vijf. Er is echter inmiddels ook wetenschappelijk onderzoek waarin wordt beweerd dat Omega 6 vetten niet zo gezond zijn als het Voedingscentrum ons laat denken. Voor de zekerheid dus maar lekker afwisselen met olijfolie. Walnotenolie Walnotenolie bevat veel onverzadigde vetzuren en is dus goed voor je gezondheid. Walnotenolie gebruik je niet om in te bakken, dat is zonde van je geld. De smaak is echter fantastisch en het geeft een salade een heerlijke oppepper. Ik vind een klein flesje walnotenolie in de kast echt een aanrader. Het past bijvoorbeeld heel goed bij herfstachtige recepten met paddenstoelen. Sesamolie Sesamolie heeft ook een intense smaak en is heerlijk over Aziatische gerechten en salades. Ook sesamolie is vrij prijzig en dus zonde om in te bakken want het verliest veel smaak. Op het laatste een beetje toevoegen aan een warm gerecht kan wel. Koolzaadolie Koolzaadolie kun je van Nederlandse bodem krijgen. Er is zowel milde olie om in te bakken als olie van de eerste koude persing om koud te gebruiken. Nederlandse koolzaadolie maakt weinig ‘foodmiles’ en is daarom behoorlijk duurzaam. Koolzaadolie bevat ook gezonde onverzadigde vetten. De smaak is vrij neutraal. Lijnzaadolie Wordt veel gebruikt door vegetariërs en veganisten vanwege het hoge gehalte aan Omega 3 vetten. Die krijgen zij wat minder binnen omdat ze geen vis eten. Lijnzaadolie is niet geschikt om in te bakken. Kokosolie of kokosvet Er is of was een echte hype gaande rondom kokosolie. Het zou een echte superfood zijn en mega gezond. Ee zijn een paar dieetgoeroes die erbij zweren. De waarheid is echter dat kokosolie heel veel ongezonde verzadigde vetten bevat. Er bestaat kokosolie met een echte kokossmaak en met een neutrale smaak. Kokosolie zou ik vooral links laten liggen. Er zijn genoeg andere oliesoorten om mee te werken. Palmolie of palmvet Ook palmolie bevat veel ongezonde verzadigde vetten. Palmolie is goedkoop en wordt erg veel gebruikt in allerlei producten zoals chocopasta, pindakaas en koek. Voor de aanleg van palmbossen wordt veel oerwoud gekapt en dat is erg zonde. Palmolie is verreweg de meest gebruikte soort olie ter wereld. Maar het zou beter zijn als we de consumptie hiervan flink zouden kunnen terugbrengen, zowel voor de gezondheid als voor het klimaat.
Blog: Alles over vet
Blog: Alles over vet
27-7-2019
Het is verstandig om iedere dag wat vet te eten. Per dag mag je ongeveer 70 gram vet eten waarvan 20 gram verzadigd vet. Vet is belangrijk want het geeft je energie en zorgt ervoor dat de vitamines en mineralen die je eet makkelijk door je lichaam getransporteerd kunnen worden. Het zorgt er letterlijk voor dat alles goed en soepel door je lichaam glijdt. Er is verschil tussen verzadigd vet en onverzadigd vet. In alle producten komt zowel verzadigd als onverzadigd vet voor. Alleen de verhoudingen verschillen enorm per product. Verzadigd vet Verzadigd vet komt veel voor in dierlijke producten, zoals vlees en zuivel of bijvoorbeeld koek en gebak gebakken met roomboter. Ook in sommige plantaardige producten zoals palmolie en kokosolie zit veel verzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het LDL cholesterol gehalte van het bloed. Een te hoog LDL cholesterol gehalte is niet goed voor hart- en bloedvaten. Dat kan hart- en vaatziekten veroorzaken. Verzadigd vet is gemakkelijk te herkennen doordat het op kamertemperatuur een vaste vorm heeft (zoals roomboter). Onverzadigd vet Je kunt verzadigd vet goed vervangen door onverzadigd vet. Onverzadigd vet vind je meestal in plantaardige producten zoals olijfolie of andere ‘zachte’ vetsoorten. Ook in vis, noten en avocado zitten veel onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten verlagen juist het LDL-cholesterol gehalte, dus het is een aanrader om regelmatig te bakken in olijfolie in plaats van in roomboter. En als je de frituur dan toch een keertje aanzet: gebruik dan plantaardig frituurvet.Onverzadigd vet is te herkennen omdat het op kamertemperatuur vloeibaar is (zoals olie). Omega 3 en Omega 6 Je hoort en leest misschien ook veel over Omega 3 en 6 vetten, maar wat zijn dat nu precies? Omega 3 en Omega 6 vetten behoren tot de onverzadigde gezonde vetten. Er wordt een scheikundig onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten. Meervoudig onverzadigde vetten zijn weer te verdelen in omega 3 en omega 6 vetten. Omega 3 komt vooral voor in lijnzaadolie, raapzaadolie, walnoten en is soms toegevoegd aan margarine. Daarnaast is het te vinden in vis. Omega 6 komt voor in zonnebloemolie, soja olie en margarine. Eigenlijk is de hele verdeling niet zo belangrijk, veel belangrijker is dat je gevarieerd eet en dus voldoende onverzadigde vetten binnenkrijgt. Volgende keer een blog over de verschillende soorten olie en hoe je ze het beste kunt gebruiken!
Blog: Gezond eten op vakantie
Blog: Gezond eten op vakantie
19-7-2019
Gezond eten op vakantie De vakantieperiode is dan eindelijk in zicht! Het is tijd om leuke dingen te doen, te ontspannen, erop uit te gaan en natuurlijk lekker te eten! Maar je bent in de afgelopen tijd eigenlijk net net zo goed bezig om je voedingspatroon te verbeteren, hoe moet dit nu in de vakantie? Hieronder vijf tips die jou gaan helpen om fit de vakantie door te gaan en hierbij wel te genieten! Tip 1: Start je dag goed Vaak ben je in de ochtend nog gemotiveerd, dus start daarom met een goed ontbijt. Dan heb je dat maar vast binnen! Kies er niet voor om minder te ontbijten, omdat je bang bent te veel calorieën binnen te krijgen vandaag. Als je geen volledig ontbijt hebt gehad, krijg je gedurende de dag meer trek en zal je dus eerder kiezen voor iets ongezonds. Tip 2: Drink voldoende water Als het warm weer is heb je meer vocht nodig. Je bent wellicht actief bezig en dan verlaat vocht je lichaam doordat je zweet. Water is hiervoor de ideale dorstlesser. Als je kiest voor frisdrank, vruchtensappen of siroop krijg je veel suikers en daarmee veel calorieën binnen. Voldoende water drinken zorgt er ook voor dat je minder trek hebt en zo kun je gemakkelijker verleidingen weerstaan! Tip 3: Beweeg voldoende Probeer te bewegen op vakantie,dit hoeft niet gelijk een stuk hardlopen of fietsen te zijn maar ga wandelen langs het strand of lekker zwemmen in de zee of in het zwembad. De watertemperatuur ligt lager dan jouw lichaamstemperatuur. Dit kost je lichaam veel energie, want je lichaam moet zichzelf constant verwarmen. Daarmee verbrand je weer heel wat calorieën. En om bijvoorbeeld het liggen op het strand af te wisselen, is het fijn om te beachballen, voetballen of een balletje over te gooien in het water. Tip 4: Geniet en maak keuzes! ’s Ochtends croissantjes, een koekje bij de cappuccino, tussendoor een roomijsje, een plankje met lekkere kaasjes en een wijntje en dan natuurlijk nog een lekkere pizza. Vakantie betekent tijd om te genieten. Maar betekent het nu echt dat je alles moet eten dat je lekker vindt? Maar hierin een keuze en kies bijvoorbeeld één lekkere snack per dag. Tip 5: Gezond(er) snacken Vaak is in buitenland de groente en het fruit nog lekkerder. Maak hier volop gebruik van. Neem rauwkost en zomerfruit als tussendoortje. Ze zijn namelijk laag in calorieën, zitten boordevol vitamines en mineralen en stillen goed je trek. En kies in plaats van een roomijsje af en toe voor een waterijsje. Dit scheelt al heel wat calorieën! Tot slot is het belangrijk om jezelf niet te veel te ontzeggen. Als je veel trek hebt in een Italiaanse sorbet, neem het er dan lekker van. Wees zeker niet te streng voor jezelf! De volgende dag pak je het gewoon weer opnieuw op met een gezond ontbijtje. Je kunt iedere dag een nieuwe start maken!
AVS diëtisten komt met ons samenwonen!
AVS diƫtisten komt met ons samenwonen!
15-7-2019
We hebben een hele goede en leuke samenwerkingspartner gevonden voor ons nieuwe bedrijfspand in Leeuwarden. AVS diëtisten komt met ons samenwonen! Bij AVS diëtisten werken 6 enthousiaste diëtisten met eigen specialismen. Zij werken in Groningen, Friesland en Drenthe. In Leeuwarden hadden zij nog geen locatie en daar gaat vanaf het najaar verandering in komen! AVS diëtisten is er voor iedereen: zowel voor mensen die gezonder willen leven, hun sportprestaties willen verbeteren of vanwege een medische reden een dieet of ander voedingspatroon nodig heeft. AVS begeleidt ook meerdere (top)sporters in de omgeving. Kijk maar eens even op de website:http://avs-dietisten.nl Door deze samenwerking kunnen wij onze klantengroep nog beter bedienen: In de afgelopen periode hebben wij zelf voedingsadvies gegeven met een gediplomeerd diëtiste. Vanaf het najaar hebben wij een heel team van gespecialiseerde diëtisten tot onze beschikking. Dat zal de kwaliteit van begeleiding van individuele- of groepstrajecten nog verder laten toenemen. En voor de cliënten van AVS zijn de kookworkshops in onze kookstudio een mooie aanvulling. Zij kunnen het geleerde meteen bij ons in de praktijk brengen en veel inspiratie krijgen om gezonder en lekkerder te koken. Ook gaan zij hun cliënten extra helpen met onze recepten app. Zo kunnen we samen nog meer mensen begeleiden en helpen naar een gezondere leefstijl! Ons mooie nieuwe bedrijfspand is dus al goed gevuld met een garage voor de truck, kookstudio, diëtetiek praktijk en een vergaderruimte. Maar we hebben nog 2 mooie (directie)kamers beschikbaar. Wil jij ook een kamer bij ons huren en past jouw bedrijf een beetje bij onze activiteiten? Neem contact met ons op!
Herfstgroente
Herfstgroente
24-10-2018
Ja, het is nu toch herfst. Lees hieronder de blog van onze diëtiste Jenny over wat je kunt doen om je weerstand op peil te houden. De herfst is nu toch echt begonnen, dus het is weer tijd voor heerlijke herfstgroenten en fruit met daarbij verrukkelijke recepten. Wij krijgen warme kriebels bij het idee dat er prachtige seizoensgroenten en heerlijk fruit beschikbaar is. Eten uit het seizoen is niet alleen duurzamer, maar ook een stuk lekkerder van smaak. Daarnaast is het ook nog voordeliger. Wat hebben we nodig in de herfst? In de herfst wordt het natter, kouder en een stuk eerder donker. Daarbij kunnen we ons eerder ziek voelen, minder energie hebben of minder blij zijn. Voeding kan een grote bijdrage leveren aan je weerstand en daarom adviseren wij om vooral in de herfst gezond te (blijven) eten. Vitamine D In de herfst en de winter schijnt de zon een stuk minder dan in de zomer en daarom wordt er minder vitamine D aangemaakt, waardoor er een tekort kan ontstaan. Een tekort aan vitamine D kan ervoor zorgen dat er een tekort aan energie ontstaat, waardoor je vermoeid kunt worden. Daarnaast is vitamine D belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert het ook de opname van calcium in het lichaam. Een gebrek aan Vitamine D kun je tegengaan door regelmatig halvarine of margarine op je brood te smeren en minimaal één keer in de week vette vis te eten. Daarnaast zit het ook (in lagere gehaltes) in eieren. Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur naar buiten te gaan met (met je hoofd en handen onbedekt) Het lichaam kan namelijk onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. Maar jongere kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur of mensen die weinig buiten komen halen niet genoeg vitamine D uit zonlicht en voeding. Voor deze groepen wordt extra vitamine D suppletie geadviseerd. Je kunt deze pilletjes gewoon bij de drogist kopen. Smaakvolle herfst met paddenstoelen De herfst kenmerkt zich door de warme smaken. Hierbij kun je denken aan ovenschotels, stoofpotjes, hartige taartjes en soepen. Onze App staat vol met heerlijke recepten denk bijvoorbeeld eens aan paddenstoelensoep of heerlijke tartelettes.. Paddenstoelen horen echt bij de herfst. Zodra de herfst begint, schieten ze uit de grond. In champignons en andere soorten paddenstoelen zit een hoog vochtgehalte, hierdoor zijn ze laag in calorieën. Er zit nauwelijks vet in. Ideaal dus! Het zijn ook nog eens fijne vitaminebommetjes! Een portie van 100 gram levert ook al 25 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine B2, B3 en B5 op. Paddenstoelen zijn heerlijk en je kunt er veel mee variëren. Maak de paddenstoelen of champignons voor het koken schoon met een keukenpapiertje of borsteltje. Was ze liever niet onder de kraan, want dan nemen ze nog meer vocht op. Het is fijn om met paddenstoelen te koken en het is een feestje voor het oog op je bord! Dus maak die heerlijke soep en de hartige tartelettes! Groenten die in de herfst volop aanwezig zijn: - Bleekselderij - Bietjes - Bloemkool - Chinese kool - Courgette - Groene kool - Knolselderij - Paddenstoelen - Pastinaak - Pompoen - Prei - Rode kool - Spitskool - Stoofperen - Uien - Witlof - Wortelen
Suikertaks als oplossing?
Suikertaks als oplossing?
9-9-2018
De suikertaks als oplosing? Roken is in de afgelopen decennia succesvol teruggedrongen door tal van maatregelen zoals voorlichting, afschrikwekkende plaatjes en het steeds duurder maken van sigaretten. Zouden we het overgewicht in Nederland dan kunnen bestrijden met het verhogen van de prijs van suiker? Nadat we vet jarenlang als boosdoener in een hoekje hebben geschopt, is nu suiker aan de beurt. Suiker als brandstof We hebben suiker nodig als brandstof. Sterker nog ons lichaam zet aardappelen, aardappelen en groente ook om in suikers. Dat is een belangrijke brandstof en zonder brandstof geen energie. Maar snelle suikers zoals in koek, snoep en chips zijn niet gezond en dat weten we allemaal. We eten koekjes omdat we ze lekker vinden en niet omdat ze veel voedingswaarde bevatten. Vroeger was dat tenminste duidelijk: groente is gezond en koek niet. Daarom is koek en gebak een luxe product dat je bij uitzondering eet. Niks mis mee en we kunnen het allemaal begrijpen. Maar ja, door tal van maatschappelijke ontwikkelingen zijn we te veel suiker gaan eten maar juist te weinig groente en bewegen we ook nog eens te weinig. Daardoor hebben we grote problemen zoals diabetes en overgewicht. Suikervervangers beter? Een combinatie van maatregelen is nodig om overgewicht en alles wat dat met zich meebrengt weer tegen te gaan. Het laten stijgen in prijs van suiker zal ongetwijfeld een steentje bijdragen, maar geeft ook weer nieuwe discussies. De snoep- en koekfabrikanten vrezen een lagere omzet en bereiden zich in hoog tempo voor op de suikertaks. Zij vervangen suiker door andere zoete ingrediënten. Maar is dat dan zo veel gezonder? Ik ken geen land ter wereld waar zo veel Cola Zero gedronken wordt als de USA, en ken ook geen land ter wereld waar het overgewicht zo hoog is als in de USA. Volgens mij ligt daar dus geen oplossing. De suggestie dat je goed bezig bent door cola light te drinken leidt eerder tot meer consumptie dan tot minder (en dat maakt iedere fabrikant blij). Bovendien wordt het allemaal veel te ingewikkeld en daar houd ik niet van. Want als ik in de supermarkt sta en ik ben een keer in staat om rationeel inkopen te doen (vergis je niet: dat lukt bijna nooit) dan wil ik snappen wat gezond is en wat niet. Fabrikanten die dan met ‘meer vezels’, ‘verbeterde recepten’ en ‘no sugar ‘aankomen maken het alleen maar nodeloos ingewikkeld. Langzaam minderen Het terugdringen van overgewicht is een groot maatschappelijk en ingewikkeld probleem en suiker is daar maar een heel klein deel in. Ik ben meer voorstander van het langzaam minderen van suiker in producten zodat we kunnen wennen. De bakkers is dat ook gelukt door het brood langzaam minder zout te bakken. Bij het bakken van koek loop je dan tegen de grenzen aan. Koek wordt geen koek zonder suiker, want dan mislukt je baksel. Nou ja, als dat de grens is, dan moeten we die maar accepteren. Gewoon op z’n tijd genieten van een heerlijk koekje of boterhammetje met hagelslag. Daar is niks mis mee. Kunst der verleiding Met de suikertaks wek je de indruk dat overgewicht zeer eenvoudig is op te lossen en ontstaat door te veel suiker en dat is onzin. Overgewicht ontstaat misschien wel meer door verleiding en andere psychologische factoren. Door suiker als boosdoener aan te wijzen geef je consumenten onterecht hoop. Ik zou liever zien dat die geweldige verleidingstechnieken die de fabrikanten in huis hebben, ingezet worden om ons te verleiden meer groente en fruit te gaan eten in plaats van meer koek zonder suiker. Prijsdifferentiatie En als we dan toch gaan differentiëren in prijs voel ik meer voor belonen dan straffen. Laten we de prijs van groente en fruit niet duurder maken dan nodig . De boeren hebben recht op een eerlijke prijs, maar de overheid bepaalt het BTW tarief. Dat kan omlaag. De overheid kondigde deze week aan dat zij de BTW op suikerloze frisdranken gaat verlagen, maar ik heb liever dat ze de BTW op groente en fruit verlagen en dat we de kunst der verleiding gaan inzetten om ons allemaal aan de verse broccoli te krijgen. Wij zijn alvast begonnen: Het is ons vak om mensen te verleiden om meer groente te gaan eten. Doe je mee? Neem contact met ons op en we vertellen je meer over de mogelijkheden.
Bananensoep op de Kilimanjaro
Bananensoep op de Kilimanjaro
30-8-2018
Deze zomer gingen wij op vakantie naar Tanzania in Afrika. Een lang gekoesterde wens om op een safari te gaan naar de prachtige Serengeti ging in vervulling. Op de eerste dag na aankomst besloten we om even een dagje bij te komen en te acclimatiseren. Een dagtripje op korte reisafstand leek ons wel een goed idee. Aangezien eten en drinken altijd mijn aandacht hebben gingen we op stap naar een koffieplantage. In de auto keken we onze ogen uit naar het leven dat zich afspeelde op de straten van Moshi. We voelden ons een beetje opgelaten om als Westerse ‘rijken’ uit te stappen en een toeristisch tripje te maken, maar we merkten al snel dat dat niet nodig was. Onze chauffeur leverde ons af in een klein dorpje op de Kilimanjaro. Hoe maak je koffie? We werden ontvangen door een soort dorpsoudste die uitleg gaf over de koffiecoöperatie die een aantal dorpen en boeren samen hadden opgericht. Zij boeren biologisch en een vaste afnemer is Max Havelaar. Alhoewel de prijs die zij betalen hoger ligt dan van andere afnemers, was er nog steeds een groot gebrek aan geld in dit gebied. Daarom hadden ze samen besloten ook toeristen te gaan ontvangen en rond te leiden. We kregen een uitgebreide excursie waarbij we door de bergen wandeleden naar een boerenfamilie. Daar plukten we bessen, maakten ze schoon, hebben de bonen gebrand en gemalen en uiteindelijk heerlijke koffie gedronken. En dat allemaal met zeer primitieve middelen. Bananensoep als hartversterker Na heel veel geleerd te hebben over koffie werden we getrakteerd op een lunch. Als voorgerecht kregen we heerlijke bananensoep. We dachten een zoete, dikke soep te krijgen, maar deze soep was hartig en had eerder iets weg van een groentesoep. In Tanzania koken ze met de nog groene bananen en die zijn natuurlijk helemaal niet zoet! Ze beschouwen het eerder as een groente dan als fruit. Bananensoep is een echt Tanzaniaans gerecht en is vooral geliefd omdat het een versterkende soep is met veel voedingswaarde. We hebben genoten van de soep en de rest van de lunch en hebben daarna uiteraard nog flink wat koffiebonen ingeslagen voor thuis. Wat een vriendelijk en lieve mensen! De families en onze gids waren zo enorm aardig en zo oprecht blij om toeristen te zien dat we ons helemaal niet opgelaten voelden, maar juist blij waren dat we deze keuze hadden gemaakt. Vandaag was er weer een beetje inkomen voor de gezinnen van deze mensen. Als toerist in een Afrikaans land kun je niet zo heel veel anders doen dan genieten van de prachtige natuur, de dieren en vooral ook de bevolking. Als je zorgt dat je uitgaven lokaal terecht komen en niet bij een grote Westerse touroperator blijven hangen, dan heb je in ieder geval een heel klein steentje bijgedragen. Een echte toeristische hotspot was de coöperatie overigens (nog) niet. Er komen maar enkele bezoekers per week. Heel authentiek dus, maar een beetje meer bezoekers kunnen ze wel gebruiken! Dus als je nog op zoek bent naar een prachtige reis voor volgend jaar… Recept Natuurlijk heb ik ook even gevraagd naar het recept van die heerlijke bananensoep. Maak deze lekkere soep en haal een beetje Tanzania in huis! Ingrediënten 2 soepbotten (mergpijpjes) 1 ui 1 tomaat 4 grote groene bananen of bakbananen 1 bouillontablet 1theelepel roomboter Bereiding Breng 1,5 liter water samen met de soepbotten en het bouillontablet aan de kook en laat op zacht vuur ongeveer 1,5 uur trekken. Verwijder de botten. Snijd de ui, tomaat en banaan in plakjes of stukjes. Voeg de groente toe aan het wateren laat koken tot alle ingrediënten gaar en zacht zijn. Pureer de soep en breng op smaak met peper en zout. Laat de boter in de soep smelten. Voedingswaarde Kcal562 Koolhydraten115,1gram Eiwit5,1.gram Vet7,2.gram Groente343gram (hierbij heb ik de bananen als groente geteld)
1 2 3 4 5 6 7 >