Nieuws

Herfstgroente

Herfstgroente

24-10-2018

Ja, het is nu toch herfst. Lees hieronder de blog van onze diëtiste Jenny over wat je kunt doen om je weerstand op peil te houden. 

 

De herfst is nu toch echt begonnen, dus het is weer tijd voor heerlijke herfstgroenten en fruit met daarbij verrukkelijke recepten. Wij krijgen warme kriebels bij het idee dat er prachtige seizoensgroenten en heerlijk fruit beschikbaar is. Eten uit het seizoen is niet alleen duurzamer, maar ook een stuk lekkerder van smaak. Daarnaast is het ook nog voordeliger. 

Wat hebben we nodig in de herfst? 
In de herfst wordt het natter, kouder en een stuk eerder donker. Daarbij kunnen we ons eerder ziek voelen, minder energie hebben of minder blij zijn. Voeding kan een grote bijdrage leveren aan je weerstand en daarom adviseren wij om vooral in de herfst gezond te (blijven) eten. 

 

Vitamine D 
In de herfst en de winter schijnt de zon een stuk minder dan in de zomer en daarom wordt er minder vitamine D aangemaakt, waardoor er een tekort kan ontstaan. Een tekort aan vitamine D kan ervoor zorgen dat er een tekort aan energie ontstaat, waardoor je vermoeid kunt worden. Daarnaast is vitamine D belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert het ook de opname van calcium in het lichaam. Een gebrek aan Vitamine D kun je tegengaan door regelmatig halvarine of margarine op je brood te smeren en minimaal één keer in de week vette vis te eten. Daarnaast zit het ook (in lagere gehaltes) in eieren. Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur naar buiten te gaan met (met je hoofd en handen onbedekt) Het lichaam kan namelijk onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. Maar jongere kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur of mensen die weinig buiten komen halen niet genoeg vitamine D uit zonlicht en voeding. Voor deze groepen wordt extra vitamine D suppletie geadviseerd. Je kunt deze pilletjes gewoon bij de drogist kopen.

 

Smaakvolle herfst met paddenstoelen
De herfst kenmerkt zich door de warme smaken. Hierbij kun je denken aan ovenschotels, stoofpotjes, hartige taartjes en soepen. Onze App staat vol met heerlijke recepten denk bijvoorbeeld eens aan paddenstoelensoep of heerlijke tartelettes.. Paddenstoelen horen echt bij de herfst. Zodra de herfst begint, schieten ze uit de grond.
In champignons en andere soorten paddenstoelen zit een hoog vochtgehalte, hierdoor zijn ze laag in calorieën. Er zit nauwelijks vet in. Ideaal dus! Het zijn ook nog eens fijne vitaminebommetjes! Een portie van 100 gram levert ook al 25 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine B2, B3 en B5 op. Paddenstoelen zijn heerlijk en je kunt er veel mee variëren. 
Maak de paddenstoelen of champignons voor het koken schoon met een keukenpapiertje of borsteltje. Was ze liever niet onder de kraan, want dan nemen ze nog meer vocht op. 

 

Het is fijn om met paddenstoelen te koken en het is een feestje voor het oog op je bord! Dus maak die heerlijke soep en de hartige tartelettes! 

 

Groenten die in de herfst volop aanwezig zijn: 
- Bleekselderij 
- Bietjes 
- Bloemkool
- Chinese kool 
- Courgette
- Groene kool 
- Knolselderij
- Paddenstoelen
- Pastinaak 
- Pompoen
- Prei 
- Rode kool
- Spitskool
- Stoofperen
- Uien 
- Witlof 
- Wortelen

Meer nieuws