Nieuws

Herfstgroente

Herfstgroente

24-10-2018

Ja, het is nu toch herfst. Lees hieronder de blog van onze diëtiste Jenny over wat je kunt doen om je weerstand op peil te houden. 

 

De herfst is nu toch echt begonnen, dus het is weer tijd voor heerlijke herfstgroenten en fruit met daarbij verrukkelijke recepten. Wij krijgen warme kriebels bij het idee dat er prachtige seizoensgroenten en heerlijk fruit beschikbaar is. Eten uit het seizoen is niet alleen duurzamer, maar ook een stuk lekkerder van smaak. Daarnaast is het ook nog voordeliger. 

Wat hebben we nodig in de herfst? 
In de herfst wordt het natter, kouder en een stuk eerder donker. Daarbij kunnen we ons eerder ziek voelen, minder energie hebben of minder blij zijn. Voeding kan een grote bijdrage leveren aan je weerstand en daarom adviseren wij om vooral in de herfst gezond te (blijven) eten. 

 

Vitamine D 
In de herfst en de winter schijnt de zon een stuk minder dan in de zomer en daarom wordt er minder vitamine D aangemaakt, waardoor er een tekort kan ontstaan. Een tekort aan vitamine D kan ervoor zorgen dat er een tekort aan energie ontstaat, waardoor je vermoeid kunt worden. Daarnaast is vitamine D belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert het ook de opname van calcium in het lichaam. Een gebrek aan Vitamine D kun je tegengaan door regelmatig halvarine of margarine op je brood te smeren en minimaal één keer in de week vette vis te eten. Daarnaast zit het ook (in lagere gehaltes) in eieren. Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur naar buiten te gaan met (met je hoofd en handen onbedekt) Het lichaam kan namelijk onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. Maar jongere kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur of mensen die weinig buiten komen halen niet genoeg vitamine D uit zonlicht en voeding. Voor deze groepen wordt extra vitamine D suppletie geadviseerd. Je kunt deze pilletjes gewoon bij de drogist kopen.

 

Smaakvolle herfst met paddenstoelen
De herfst kenmerkt zich door de warme smaken. Hierbij kun je denken aan ovenschotels, stoofpotjes, hartige taartjes en soepen. Onze App staat vol met heerlijke recepten denk bijvoorbeeld eens aan paddenstoelensoep of heerlijke tartelettes.. Paddenstoelen horen echt bij de herfst. Zodra de herfst begint, schieten ze uit de grond.
In champignons en andere soorten paddenstoelen zit een hoog vochtgehalte, hierdoor zijn ze laag in calorieën. Er zit nauwelijks vet in. Ideaal dus! Het zijn ook nog eens fijne vitaminebommetjes! Een portie van 100 gram levert ook al 25 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine B2, B3 en B5 op. Paddenstoelen zijn heerlijk en je kunt er veel mee variëren. 
Maak de paddenstoelen of champignons voor het koken schoon met een keukenpapiertje of borsteltje. Was ze liever niet onder de kraan, want dan nemen ze nog meer vocht op. 

 

Het is fijn om met paddenstoelen te koken en het is een feestje voor het oog op je bord! Dus maak die heerlijke soep en de hartige tartelettes! 

 

Groenten die in de herfst volop aanwezig zijn: 
- Bleekselderij 
- Bietjes 
- Bloemkool
- Chinese kool 
- Courgette
- Groene kool 
- Knolselderij
- Paddenstoelen
- Pastinaak 
- Pompoen
- Prei 
- Rode kool
- Spitskool
- Stoofperen
- Uien 
- Witlof 
- Wortelen

Meer nieuws

Herfstgroente
Herfstgroente
24-10-2018
Ja, het is nu toch herfst. Lees hieronder de blog van onze diëtiste Jenny over wat je kunt doen om je weerstand op peil te houden. De herfst is nu toch echt begonnen, dus het is weer tijd voor heerlijke herfstgroenten en fruit met daarbij verrukkelijke recepten. Wij krijgen warme kriebels bij het idee dat er prachtige seizoensgroenten en heerlijk fruit beschikbaar is. Eten uit het seizoen is niet alleen duurzamer, maar ook een stuk lekkerder van smaak. Daarnaast is het ook nog voordeliger. Wat hebben we nodig in de herfst? In de herfst wordt het natter, kouder en een stuk eerder donker. Daarbij kunnen we ons eerder ziek voelen, minder energie hebben of minder blij zijn. Voeding kan een grote bijdrage leveren aan je weerstand en daarom adviseren wij om vooral in de herfst gezond te (blijven) eten. Vitamine D In de herfst en de winter schijnt de zon een stuk minder dan in de zomer en daarom wordt er minder vitamine D aangemaakt, waardoor er een tekort kan ontstaan. Een tekort aan vitamine D kan ervoor zorgen dat er een tekort aan energie ontstaat, waardoor je vermoeid kunt worden. Daarnaast is vitamine D belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert het ook de opname van calcium in het lichaam. Een gebrek aan Vitamine D kun je tegengaan door regelmatig halvarine of margarine op je brood te smeren en minimaal één keer in de week vette vis te eten. Daarnaast zit het ook (in lagere gehaltes) in eieren. Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur naar buiten te gaan met (met je hoofd en handen onbedekt) Het lichaam kan namelijk onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. Maar jongere kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur of mensen die weinig buiten komen halen niet genoeg vitamine D uit zonlicht en voeding. Voor deze groepen wordt extra vitamine D suppletie geadviseerd. Je kunt deze pilletjes gewoon bij de drogist kopen. Smaakvolle herfst met paddenstoelen De herfst kenmerkt zich door de warme smaken. Hierbij kun je denken aan ovenschotels, stoofpotjes, hartige taartjes en soepen. Onze App staat vol met heerlijke recepten denk bijvoorbeeld eens aan paddenstoelensoep of heerlijke tartelettes.. Paddenstoelen horen echt bij de herfst. Zodra de herfst begint, schieten ze uit de grond. In champignons en andere soorten paddenstoelen zit een hoog vochtgehalte, hierdoor zijn ze laag in calorieën. Er zit nauwelijks vet in. Ideaal dus! Het zijn ook nog eens fijne vitaminebommetjes! Een portie van 100 gram levert ook al 25 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine B2, B3 en B5 op. Paddenstoelen zijn heerlijk en je kunt er veel mee variëren. Maak de paddenstoelen of champignons voor het koken schoon met een keukenpapiertje of borsteltje. Was ze liever niet onder de kraan, want dan nemen ze nog meer vocht op. Het is fijn om met paddenstoelen te koken en het is een feestje voor het oog op je bord! Dus maak die heerlijke soep en de hartige tartelettes! Groenten die in de herfst volop aanwezig zijn: - Bleekselderij - Bietjes - Bloemkool - Chinese kool - Courgette - Groene kool - Knolselderij - Paddenstoelen - Pastinaak - Pompoen - Prei - Rode kool - Spitskool - Stoofperen - Uien - Witlof - Wortelen
Suikertaks als oplossing?
Suikertaks als oplossing?
9-9-2018
De suikertaks als oplosing? Roken is in de afgelopen decennia succesvol teruggedrongen door tal van maatregelen zoals voorlichting, afschrikwekkende plaatjes en het steeds duurder maken van sigaretten. Zouden we het overgewicht in Nederland dan kunnen bestrijden met het verhogen van de prijs van suiker? Nadat we vet jarenlang als boosdoener in een hoekje hebben geschopt, is nu suiker aan de beurt. Suiker als brandstof We hebben suiker nodig als brandstof. Sterker nog ons lichaam zet aardappelen, aardappelen en groente ook om in suikers. Dat is een belangrijke brandstof en zonder brandstof geen energie. Maar snelle suikers zoals in koek, snoep en chips zijn niet gezond en dat weten we allemaal. We eten koekjes omdat we ze lekker vinden en niet omdat ze veel voedingswaarde bevatten. Vroeger was dat tenminste duidelijk: groente is gezond en koek niet. Daarom is koek en gebak een luxe product dat je bij uitzondering eet. Niks mis mee en we kunnen het allemaal begrijpen. Maar ja, door tal van maatschappelijke ontwikkelingen zijn we te veel suiker gaan eten maar juist te weinig groente en bewegen we ook nog eens te weinig. Daardoor hebben we grote problemen zoals diabetes en overgewicht. Suikervervangers beter? Een combinatie van maatregelen is nodig om overgewicht en alles wat dat met zich meebrengt weer tegen te gaan. Het laten stijgen in prijs van suiker zal ongetwijfeld een steentje bijdragen, maar geeft ook weer nieuwe discussies. De snoep- en koekfabrikanten vrezen een lagere omzet en bereiden zich in hoog tempo voor op de suikertaks. Zij vervangen suiker door andere zoete ingrediënten. Maar is dat dan zo veel gezonder? Ik ken geen land ter wereld waar zo veel Cola Zero gedronken wordt als de USA, en ken ook geen land ter wereld waar het overgewicht zo hoog is als in de USA. Volgens mij ligt daar dus geen oplossing. De suggestie dat je goed bezig bent door cola light te drinken leidt eerder tot meer consumptie dan tot minder (en dat maakt iedere fabrikant blij). Bovendien wordt het allemaal veel te ingewikkeld en daar houd ik niet van. Want als ik in de supermarkt sta en ik ben een keer in staat om rationeel inkopen te doen (vergis je niet: dat lukt bijna nooit) dan wil ik snappen wat gezond is en wat niet. Fabrikanten die dan met ‘meer vezels’, ‘verbeterde recepten’ en ‘no sugar ‘aankomen maken het alleen maar nodeloos ingewikkeld. Langzaam minderen Het terugdringen van overgewicht is een groot maatschappelijk en ingewikkeld probleem en suiker is daar maar een heel klein deel in. Ik ben meer voorstander van het langzaam minderen van suiker in producten zodat we kunnen wennen. De bakkers is dat ook gelukt door het brood langzaam minder zout te bakken. Bij het bakken van koek loop je dan tegen de grenzen aan. Koek wordt geen koek zonder suiker, want dan mislukt je baksel. Nou ja, als dat de grens is, dan moeten we die maar accepteren. Gewoon op z’n tijd genieten van een heerlijk koekje of boterhammetje met hagelslag. Daar is niks mis mee. Kunst der verleiding Met de suikertaks wek je de indruk dat overgewicht zeer eenvoudig is op te lossen en ontstaat door te veel suiker en dat is onzin. Overgewicht ontstaat misschien wel meer door verleiding en andere psychologische factoren. Door suiker als boosdoener aan te wijzen geef je consumenten onterecht hoop. Ik zou liever zien dat die geweldige verleidingstechnieken die de fabrikanten in huis hebben, ingezet worden om ons te verleiden meer groente en fruit te gaan eten in plaats van meer koek zonder suiker. Prijsdifferentiatie En als we dan toch gaan differentiëren in prijs voel ik meer voor belonen dan straffen. Laten we de prijs van groente en fruit niet duurder maken dan nodig . De boeren hebben recht op een eerlijke prijs, maar de overheid bepaalt het BTW tarief. Dat kan omlaag. De overheid kondigde deze week aan dat zij de BTW op suikerloze frisdranken gaat verlagen, maar ik heb liever dat ze de BTW op groente en fruit verlagen en dat we de kunst der verleiding gaan inzetten om ons allemaal aan de verse broccoli te krijgen. Wij zijn alvast begonnen: Het is ons vak om mensen te verleiden om meer groente te gaan eten. Doe je mee? Neem contact met ons op en we vertellen je meer over de mogelijkheden.