Nieuws

Nationale week zonder vlees en waarom ik geen vleesvervangers eet

Nationale week zonder vlees en waarom ik geen vleesvervangers eet

9-3-2020

Blog: Waarom ik geen vleesvervangers eet

 

Deze week is het de Nationale week zonder vlees. En alhoewel onze kookworkshops niet strikt vegetarisch zijn, doen we hier toch graag aan mee. Ik ben er sowieso voorstander van om vlees en vis als accessoire te gebruiken en niet als hoofbestanddeel van de maaltijd. Dat zijn bij ons de groentes. Veel vlees eten is niet gezond en ook niet goed voor het milieu. Daarom zijn bij mij de porties vlees en vis klein.

 

Maar vlees geeft smaak, bevat verschillende nuttige vitamines en mineralen en is eiwitrijk. en daarom blijft het voor ons een belangrijk onderdeel van onze weekmenu’s in de rest van het jaar.

 

Ik ben zelf flexitariër en dat betekent dat ik een aantal dagen van de week geen vlees of vis eet. Zo houden we ook voldoende budget over om kwalitatief goed vlees te kopen op de dagen dat we wel vlees eten. Zelf vind ik het ideaal om flexitariër te zijn. Ik heb de voordelen van de nuttige voedingswaarde van vlees en vis zonder na te hoeven denken over de vraag of ik bijvoorbeeld wel voldoende vitamine B12 binnenkrijg (zit alleen in dierlijke producten) en draag toch mijn steentje bij aan een betere wereld.  

 

Nu sta ik wel eens in de supermarkt bij het schap van de vleesvervangers dat alsmaar groter en groter wordt. Ik eigenlijk koop nooit vleesvervangers. Vlees en vis hebben veel smaak van zichzelf en dat hebben de vleesvervangers niet. Daarom zijn ze meestal erg zout en dat is nou niet echt gezond. De vleesvervangers bevatten vaak soja, en alhoewel dat beter is voor het milieu dan het eten van vlees, kies ik dan liever voor andere producten (van dichterbij) zoals peulvruchten. Bovendien zitten er behoorlijk wat ingrediënten in vleesvervangers die nodig zijn om de structuur en houdbaarheid te verbeteren, maar geen voedingswaarde leveren.

Als je flexitariër bent zijn die vleesvervangers dus helemaal niet echt nuttig. Ik kan mij voorstellen dat dat voor vegetariërs en veganisten anders is. Dan is het prettig om af en toe te kunnen beschikken over de structuur van de vleesvervangers bij het koken en ook de toegevoegde vitamine B12 kan dan fijn zijn. 

 

Maar voor het grootste deel van de mensen geldt eigenlijk dat ze prima een paar dagen per week het vlees én de vleesvervangers links kunnen laten liggen. 

Daarom delen wij deze week een paar heerlijke gezonde vega recepten zonder vleesvervangers mét lekker veel groente. Volgende week nemen we dan weer een klein stukje vlees of vis. 

Meer nieuws

Blog: Budgetkoken
Blog: Budgetkoken
26-3-2020
Door Corona verliezen mensen misschien wel hun baanof onderneming. Daarom vandaag een blog over budgetkoken: Ikkrijg vaak de opmerking dat gezond eten duur is en dat veel mensen zich geen verse groente en fruit kunnen veroorloven. Dat is ook heel lastig, maar het kan wel. Het kost alleen wel meer tijd en die heeft niet iedereen. Ik ken verschillende mensen die met een bijstandsuitkering toch heerlijk vers eten. Budgetkoken gaat namelijk niet alleen om slim kopen maar ook om het slim koken en slim bewaren. Hopelijk brengen we je vandaag een beetje op weg. Slim kopen Begin met een planning of weekmenu zodat je niet te veel in de verleiding komt om impulsaankopen te doen. Bekijk de aanbiedingen en kies voor groente en fruit van het seizoen. Die zijn echt veel voordeliger. Koop weinig vlees, zo houd je meer geld over voor groente. Vlees is duur en je hebt er maar een klein beetje van nodig. Ik gebruik het meer als accessoire dan als hoofdbestanddeel. Loop vooral langs het vriesvak. Veel groente is daar goedkoper, net zo lekker en net zo gezond. Deze groentes zijn al snel na de oogst ingevroren en hebben dus nog weinig vitamines verloren. En bekijk ook de recept-pakketten van de supermarkt. De consumentenbond heeft berekend dat die voordeliger zijn dan het los kopen van ingrediënten. Slim koken Kook zoveel mogelijk zelf. Kant en klare maaltijden zijn in verhouding behoorlijk prijzig. Kook vooral niet te veel zodat je niets hoeft weg te gooien. Gebruik een weegschaaltje. Hoe veel gram rijst, aardappelen etc. eten jullie? Maak 2 keer per week een maaltijd met restjes uit je koelkast van de andere maaltijden. Ik koop meestal voor 3 dagen en eet de vierde dag de restjes op. Als ik bijvoorbeeld bleekselderij koop dan heb ik altijd nog wat stengels over. Die gebruik dan op de restjesdag. De ideale restjesrecepten zijn gebakken eieren, hartige taart en soep. Daar kan werkelijk alles in. Op de foto hierboven heb ik gebakken eitjes gemaakt in een muffinvorm. Ook leuk! Een ander aspect is energiebewust koken. Wist je dat de aardappelen ook gaar worden als je het gas 5 minuten eerder uitzet? Kook ook met het deksel op de pan. Dat bespaart kosten. Slim bewaren Let op het verschil tussen THT en TGT. TGT betekent ‘te gebruiken tot’ en is vooral te vinden op vlees en vis. Deze datum is echt leidend en moet je niet overschrijden. THT betekent ‘TENMINSTE houdbaar tot’ en zie je op veel andere producten staan. Voor zuivel geldt bijvoorbeeld dat die nog dagenlang houdbaar is na de verstreken datum. Ruiken en proeven zijn de beste graadmeter. Kijk ook eens naar de temperatuur van je koelkast. Veel koelkasten staan te warm afgesteld. Als je de koelkast op 4 graden zet en je vriezer op -20 zijn je producten echt langer houdbaar. Succes en eet smakelijk!
Nationale week zonder vlees en waarom ik geen vleesvervangers eet
Nationale week zonder vlees en waarom ik geen vleesvervangers eet
9-3-2020
Blog: Waarom ik geen vleesvervangers eet Deze week is het de Nationale week zonder vlees. En alhoewel onze kookworkshops niet strikt vegetarisch zijn, doen we hier toch graag aan mee. Ik ben er sowieso voorstander van om vlees en vis als accessoire te gebruiken en niet als hoofbestanddeel van de maaltijd. Dat zijn bij ons de groentes. Veel vlees eten is niet gezond en ook niet goed voor het milieu. Daarom zijn bij mij de porties vlees en vis klein. Maar vlees geeft smaak, bevat verschillende nuttige vitamines en mineralen en is eiwitrijk. en daarom blijft het voor ons een belangrijk onderdeel van onze weekmenu’s in de rest van het jaar. Ik ben zelf flexitariër en dat betekent dat ik een aantal dagen van de week geen vlees of vis eet. Zo houden we ook voldoende budget over om kwalitatief goed vlees te kopen op de dagen dat we wel vlees eten. Zelf vind ik het ideaal om flexitariër te zijn. Ik heb de voordelen van de nuttige voedingswaarde van vlees en vis zonder na te hoeven denken over de vraag of ik bijvoorbeeld wel voldoende vitamine B12 binnenkrijg (zit alleen in dierlijke producten) en draag toch mijn steentje bij aan een betere wereld. Nu sta ik wel eens in de supermarkt bij het schap van de vleesvervangers dat alsmaar groter en groter wordt. Ik eigenlijk koop nooit vleesvervangers. Vlees en vis hebben veel smaak van zichzelf en dat hebben de vleesvervangers niet. Daarom zijn ze meestal erg zout en dat is nou niet echt gezond. De vleesvervangers bevatten vaak soja, en alhoewel dat beter is voor het milieu dan het eten van vlees, kies ik dan liever voor andere producten (van dichterbij) zoals peulvruchten. Bovendien zitten er behoorlijk wat ingrediënten in vleesvervangers die nodig zijn om de structuur en houdbaarheid te verbeteren, maar geen voedingswaarde leveren. Als je flexitariër bent zijn die vleesvervangers dus helemaal niet echt nuttig. Ik kan mij voorstellen dat dat voor vegetariërs en veganisten anders is. Dan is het prettig om af en toe te kunnen beschikken over de structuur van de vleesvervangers bij het koken en ook de toegevoegde vitamine B12 kan dan fijn zijn. Maar voor het grootste deel van de mensen geldt eigenlijk dat ze prima een paar dagen per week het vlees én de vleesvervangers links kunnen laten liggen. Daarom delen wij deze week een paar heerlijke gezonde vega recepten zonder vleesvervangers mét lekker veel groente. Volgende week nemen we dan weer een klein stukje vlees of vis.
Workshops op open inschrijving
Workshops op open inschrijving
9-1-2020
In 2020 organiseren wij in onze kookstudio ookworkshops op openinschrijving. Dat betekent dat je niet eerst zelf een hele groep bij elkaar hoeft te verzamelen, maar dat je gewoon zelf of met een vriend/vriendin/familielid of collega kunt inschrijven. Jekunt je inschrijven viade webshop. Wel zo handig! http://www.foodtruckmamamascha.nl/webshop De workshops die nu gepland staan zijn: Workshop stress, hormonen en voeding op 18 maart en 28 oktober 2020. Workshop Koolhydraatbeperkt koken op 13 juni 2020. Meer info over de workshop stress, hormonen en voeding: Veel mensen hebben last van (te veel) stress. Bij veel stress hebben ze de neiging om zichzelf te verwennen met slechte voeding. Herkenbaar? Probeer jij af te vallen en ben je echt minder gaan eten, maar val je niet of nauwelijks af? Dan is deze workshop iets voor jou! Stress heeft grote invloed op je hormonen en die hebben grote invloed op jouw pogingen om af te vallen. Het is dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je hormonen goed in balans zijn, anders kan je wel minder gaan eten, maar daarmee val je nog niet af. Eigenlijk zou je bij stress juist gezonder moeten gaan eten omdat je lichaam alle energie nodig heeft om de stress de baas te blijven. Als je dan je lichaam geen voeding geeft, maar slechts vulling, kun je de stress veel moeilijker aan. In deze workshop vertellen we je alles over de invloed van voeding op stress en andersom. Daarbij geven we je ook een flink stuk theorie mee over hormonen en voeding. Uiteraard ga je zelf aan de slag met je eigen persoonlijk voedingsplan en maken we samen een heerlijke, vitale lunch. Aan het einde van de workshopweet jij: 1. Wat stress is en wat het lichamelijk met je doet 2. Welke hormonen van invloed zijn op stress 3. Welke hormonen van invloed zijn op voeding en je spijsvertering 4. Wat de beste tips en adviezen zijn om om te gaan met stress 5. Hoe je hormonaal in balans komt en kunt gaan starten met écht afvallen. Aan het einde van de dag heb jij: 1. Een persoonlijk plan van aanpak gemaakt onder de deskundige leiding van onze diëtiste. 2. De presentatie en recepten in je tas. 3. Heel veel inspiratie! Schrijf je nu in! De workshop vindt plaats in de kookstudio van Lekker aan het Werk in Leeuwarden. De workshop kost 95,- euro p.p. excl. 21% BTW. (114,95 euro incl. BTW) Meer info over de workshop Koolhydraat beperkt koken: Meer energie door minder koolhydraten Wil jij graag: - Afvallen? - Je bloedsuikers beter reguleren? - Meer lekkere groente leren eten? - Koken zonder pakjes en zakjes? - Met een groepje ervaringen delen? Schrijf je in voor de workshop Koolhydraatbeperkt koken! We starten met 1,5 uur theorie over koolhydraatbeperkt eten. We gaan in op de voor- en nadelen, want waarom zou je je koolhydraten eigenlijk beperken? Betekent dat dat je nooit meer aardappelen of brood mag eten? Nee hoor, dat valt mee! Om echt resultaat te halen kun je met wat kleine leefstijlwijzigingen al heel ver komen. Koolhydraten helemaal verbannen uit je voedingspatroon is te streng en niet nodig. Een dieet werkt niet, maar een leefstijlwijziging wel! We geven je praktische tips om gemakkelijk koolhydraten te beperken, om het te kunnen inpassen in je gezin en veel recepten. Dan kun jij starten met verantwoord en gezond afvallen. Na de theorie gaan we aan de slag in de keuken! Daar brengen we het geleerde meteen in de praktijk. Ter afsluiting eten we die natuurlijk ook gezellig op. De recepten, de powerpointpresentatie en een heleboel inspiratie krijg je mee naar huis. Zo kun jij goed van start met je koolhydraatbeperkte leefstijl. De workshop vindt plaats in de kookstudio van Lekker aan het Werk. De workshop kost 49,- euro p.p. excl. 21% BTW (59,21 incl. BTW)