Nieuws

Foodtruck Mama Mascha

Vacature diëtiste

22-3-2019

Wij zoeken met spoed een extra diëtiste in verband met mooie nieuwe opdrachten! Onze vaste diëtiste Jenny gaat minder werken omdat zij nog een full time studie heeft opgepakt. 

 

Wat zoeken wij:

- Een leuke, vlotte, sociale dame/heer

- Afgestudeerd in de richting Voeding & Diëtetiek

- Met ideeën/meningen over voeding & diëtetiek die passend zijn bij ons bedrijf. 

-Gebrek aan ervaring is geen bezwaar. Het is vooral belangrijk dat je snel leert. 

-Je kunt ook commercieel denken en hebt geen bezwaar tegen onregelmatige werktijden

 

Wij bieden:

-Een baan als diëtiste voor 16-24 uur in de week

-Standplaats Leeuwarden 

-Een super gezellige, leerzame en ondernemende omgeving

 

Tot je taken behoort: 

-Het adviseren van (de medewerkers van onze zakelijk) klanten: houden van een intake, maken van een persoonlijk voedingsplan, vervolggesprekken voeren etc.

-Daarnaast het ontwikkelen van weekmenu's en het schrijven van blogs voor onze app en social media.

-Het ontwikkelen en geven van kennis- en kookworkshops voor onze klanten.

 

Stuur je brief met CV via mail naar mascha@foodtruckmamamascha.nl 

We nemen snel contact met je op! 

Meer nieuws

Blog: alles over olie
Blog: alles over olie
27-7-2019
In de vorige blog hebben we je bijgepraat over het belang van onverzadigde vetten en dat die vaak te vinden zijn in verschillende soorten olie. Maar welk soort olie gebruik je nu voor waarvoor? In deze blog geven we je een duidelijk antwoord per oliesoort. Olijfolie extra vergine Extra vergine (of Vierge in het Frans) olijfolie is olie van de eerste koude persing en is de meest intense, smakvolle olijfolie. Dit is vaak ook de duurste olie. Een extra vergine olie gebruik je vooral om een salade aan te maken of bij ander koud gebruik. De smaak past natuurlijk uitstekend bij mediterrane gerechten. Soms is de smaak zelfs te heftig, zoals voor het maken van mayonaise of pesto. Het is ook niet aan te raden om in extra vergine olie te bakken. De olie kan niet zo heel heet worden en is eigenlijk niet gezond meer te gebruiken boven de 180 graden (net als boter). Bovendien is het zonde van je geld. Zodra je de olie warm maakt proef je de kwaliteit niet meer en gebruik je dus eigenlijk een te dure olie. Olijfolie mild of classico Uit latere persingen wordt de milde olijfolie gemaakt. In de supermarkt heeft de olie verschillende benamingen maar in ieder geval staat er dan geen ‘extra vergine’ op het etiket. De olie heeft een veel zachtere en mildere smaak. Deze olie is wel geschikt om in te bakken en is ook voordeliger qua prijs. Ik gebruik deze olie ook voor pesto, soms in combinatie met een beetje extra vergine. Olijfolie (beide soorten) bevat veel gezonde onverzadigde vetten en vitamine E. Zonnebloemolie Zonnebloemolie wordt gemaakt uit de pitten van de zonnebloem. De smaak is zeer neutraal, dus als dressing is deze olie minder interessant. Zonnebloemolie wordt gebruikt om in te bakken en is ook lekker in de mayonaise vanwege de neutrale smaak. Zonnebloemolie is erg goedkoop en heeft een gezond imago. Het bevat veel Omega 6 onverzadigde vetzuren. Het Voedingscentrum heeft zonnebloemolie opgenomen in de Schijf van Vijf. Er is echter inmiddels ook wetenschappelijk onderzoek waarin wordt beweerd dat Omega 6 vetten niet zo gezond zijn als het Voedingscentrum ons laat denken. Voor de zekerheid dus maar lekker afwisselen met olijfolie. Walnotenolie Walnotenolie bevat veel onverzadigde vetzuren en is dus goed voor je gezondheid. Walnotenolie gebruik je niet om in te bakken, dat is zonde van je geld. De smaak is echter fantastisch en het geeft een salade een heerlijke oppepper. Ik vind een klein flesje walnotenolie in de kast echt een aanrader. Het past bijvoorbeeld heel goed bij herfstachtige recepten met paddenstoelen. Sesamolie Sesamolie heeft ook een intense smaak en is heerlijk over Aziatische gerechten en salades. Ook sesamolie is vrij prijzig en dus zonde om in te bakken want het verliest veel smaak. Op het laatste een beetje toevoegen aan een warm gerecht kan wel. Koolzaadolie Koolzaadolie kun je van Nederlandse bodem krijgen. Er is zowel milde olie om in te bakken als olie van de eerste koude persing om koud te gebruiken. Nederlandse koolzaadolie maakt weinig ‘foodmiles’ en is daarom behoorlijk duurzaam. Koolzaadolie bevat ook gezonde onverzadigde vetten. De smaak is vrij neutraal. Lijnzaadolie Wordt veel gebruikt door vegetariërs en veganisten vanwege het hoge gehalte aan Omega 3 vetten. Die krijgen zij wat minder binnen omdat ze geen vis eten. Lijnzaadolie is niet geschikt om in te bakken. Kokosolie of kokosvet Er is of was een echte hype gaande rondom kokosolie. Het zou een echte superfood zijn en mega gezond. Ee zijn een paar dieetgoeroes die erbij zweren. De waarheid is echter dat kokosolie heel veel ongezonde verzadigde vetten bevat. Er bestaat kokosolie met een echte kokossmaak en met een neutrale smaak. Kokosolie zou ik vooral links laten liggen. Er zijn genoeg andere oliesoorten om mee te werken. Palmolie of palmvet Ook palmolie bevat veel ongezonde verzadigde vetten. Palmolie is goedkoop en wordt erg veel gebruikt in allerlei producten zoals chocopasta, pindakaas en koek. Voor de aanleg van palmbossen wordt veel oerwoud gekapt en dat is erg zonde. Palmolie is verreweg de meest gebruikte soort olie ter wereld. Maar het zou beter zijn als we de consumptie hiervan flink zouden kunnen terugbrengen, zowel voor de gezondheid als voor het klimaat.
Blog: Alles over vet
Blog: Alles over vet
27-7-2019
Het is verstandig om iedere dag wat vet te eten. Per dag mag je ongeveer 70 gram vet eten waarvan 20 gram verzadigd vet. Vet is belangrijk want het geeft je energie en zorgt ervoor dat de vitamines en mineralen die je eet makkelijk door je lichaam getransporteerd kunnen worden. Het zorgt er letterlijk voor dat alles goed en soepel door je lichaam glijdt. Er is verschil tussen verzadigd vet en onverzadigd vet. In alle producten komt zowel verzadigd als onverzadigd vet voor. Alleen de verhoudingen verschillen enorm per product. Verzadigd vet Verzadigd vet komt veel voor in dierlijke producten, zoals vlees en zuivel of bijvoorbeeld koek en gebak gebakken met roomboter. Ook in sommige plantaardige producten zoals palmolie en kokosolie zit veel verzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het LDL cholesterol gehalte van het bloed. Een te hoog LDL cholesterol gehalte is niet goed voor hart- en bloedvaten. Dat kan hart- en vaatziekten veroorzaken. Verzadigd vet is gemakkelijk te herkennen doordat het op kamertemperatuur een vaste vorm heeft (zoals roomboter). Onverzadigd vet Je kunt verzadigd vet goed vervangen door onverzadigd vet. Onverzadigd vet vind je meestal in plantaardige producten zoals olijfolie of andere ‘zachte’ vetsoorten. Ook in vis, noten en avocado zitten veel onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten verlagen juist het LDL-cholesterol gehalte, dus het is een aanrader om regelmatig te bakken in olijfolie in plaats van in roomboter. En als je de frituur dan toch een keertje aanzet: gebruik dan plantaardig frituurvet.Onverzadigd vet is te herkennen omdat het op kamertemperatuur vloeibaar is (zoals olie). Omega 3 en Omega 6 Je hoort en leest misschien ook veel over Omega 3 en 6 vetten, maar wat zijn dat nu precies? Omega 3 en Omega 6 vetten behoren tot de onverzadigde gezonde vetten. Er wordt een scheikundig onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten. Meervoudig onverzadigde vetten zijn weer te verdelen in omega 3 en omega 6 vetten. Omega 3 komt vooral voor in lijnzaadolie, raapzaadolie, walnoten en is soms toegevoegd aan margarine. Daarnaast is het te vinden in vis. Omega 6 komt voor in zonnebloemolie, soja olie en margarine. Eigenlijk is de hele verdeling niet zo belangrijk, veel belangrijker is dat je gevarieerd eet en dus voldoende onverzadigde vetten binnenkrijgt. Volgende keer een blog over de verschillende soorten olie en hoe je ze het beste kunt gebruiken!
Blog: Gezond eten op vakantie
Blog: Gezond eten op vakantie
19-7-2019
Gezond eten op vakantie De vakantieperiode is dan eindelijk in zicht! Het is tijd om leuke dingen te doen, te ontspannen, erop uit te gaan en natuurlijk lekker te eten! Maar je bent in de afgelopen tijd eigenlijk net net zo goed bezig om je voedingspatroon te verbeteren, hoe moet dit nu in de vakantie? Hieronder vijf tips die jou gaan helpen om fit de vakantie door te gaan en hierbij wel te genieten! Tip 1: Start je dag goed Vaak ben je in de ochtend nog gemotiveerd, dus start daarom met een goed ontbijt. Dan heb je dat maar vast binnen! Kies er niet voor om minder te ontbijten, omdat je bang bent te veel calorieën binnen te krijgen vandaag. Als je geen volledig ontbijt hebt gehad, krijg je gedurende de dag meer trek en zal je dus eerder kiezen voor iets ongezonds. Tip 2: Drink voldoende water Als het warm weer is heb je meer vocht nodig. Je bent wellicht actief bezig en dan verlaat vocht je lichaam doordat je zweet. Water is hiervoor de ideale dorstlesser. Als je kiest voor frisdrank, vruchtensappen of siroop krijg je veel suikers en daarmee veel calorieën binnen. Voldoende water drinken zorgt er ook voor dat je minder trek hebt en zo kun je gemakkelijker verleidingen weerstaan! Tip 3: Beweeg voldoende Probeer te bewegen op vakantie,dit hoeft niet gelijk een stuk hardlopen of fietsen te zijn maar ga wandelen langs het strand of lekker zwemmen in de zee of in het zwembad. De watertemperatuur ligt lager dan jouw lichaamstemperatuur. Dit kost je lichaam veel energie, want je lichaam moet zichzelf constant verwarmen. Daarmee verbrand je weer heel wat calorieën. En om bijvoorbeeld het liggen op het strand af te wisselen, is het fijn om te beachballen, voetballen of een balletje over te gooien in het water. Tip 4: Geniet en maak keuzes! ’s Ochtends croissantjes, een koekje bij de cappuccino, tussendoor een roomijsje, een plankje met lekkere kaasjes en een wijntje en dan natuurlijk nog een lekkere pizza. Vakantie betekent tijd om te genieten. Maar betekent het nu echt dat je alles moet eten dat je lekker vindt? Maar hierin een keuze en kies bijvoorbeeld één lekkere snack per dag. Tip 5: Gezond(er) snacken Vaak is in buitenland de groente en het fruit nog lekkerder. Maak hier volop gebruik van. Neem rauwkost en zomerfruit als tussendoortje. Ze zijn namelijk laag in calorieën, zitten boordevol vitamines en mineralen en stillen goed je trek. En kies in plaats van een roomijsje af en toe voor een waterijsje. Dit scheelt al heel wat calorieën! Tot slot is het belangrijk om jezelf niet te veel te ontzeggen. Als je veel trek hebt in een Italiaanse sorbet, neem het er dan lekker van. Wees zeker niet te streng voor jezelf! De volgende dag pak je het gewoon weer opnieuw op met een gezond ontbijtje. Je kunt iedere dag een nieuwe start maken!
AVS diëtisten komt met ons samenwonen!
AVS diëtisten komt met ons samenwonen!
15-7-2019
We hebben een hele goede en leuke samenwerkingspartner gevonden voor ons nieuwe bedrijfspand in Leeuwarden. AVS diëtisten komt met ons samenwonen! Bij AVS diëtisten werken 6 enthousiaste diëtisten met eigen specialismen. Zij werken in Groningen, Friesland en Drenthe. In Leeuwarden hadden zij nog geen locatie en daar gaat vanaf het najaar verandering in komen! AVS diëtisten is er voor iedereen: zowel voor mensen die gezonder willen leven, hun sportprestaties willen verbeteren of vanwege een medische reden een dieet of ander voedingspatroon nodig heeft. AVS begeleidt ook meerdere (top)sporters in de omgeving. Kijk maar eens even op de website:http://avs-dietisten.nl Door deze samenwerking kunnen wij onze klantengroep nog beter bedienen: In de afgelopen periode hebben wij zelf voedingsadvies gegeven met een gediplomeerd diëtiste. Vanaf het najaar hebben wij een heel team van gespecialiseerde diëtisten tot onze beschikking. Dat zal de kwaliteit van begeleiding van individuele- of groepstrajecten nog verder laten toenemen. En voor de cliënten van AVS zijn de kookworkshops in onze kookstudio een mooie aanvulling. Zij kunnen het geleerde meteen bij ons in de praktijk brengen en veel inspiratie krijgen om gezonder en lekkerder te koken. Ook gaan zij hun cliënten extra helpen met onze recepten app. Zo kunnen we samen nog meer mensen begeleiden en helpen naar een gezondere leefstijl! Ons mooie nieuwe bedrijfspand is dus al goed gevuld met een garage voor de truck, kookstudio, diëtetiek praktijk en een vergaderruimte. Maar we hebben nog 2 mooie (directie)kamers beschikbaar. Wil jij ook een kamer bij ons huren en past jouw bedrijf een beetje bij onze activiteiten? Neem contact met ons op!