Nieuws

Foodtruck Mama Mascha

Vlog van Marijke

4-10-2017

De eerste vlog van onze stagiaire Marijke staat online. Heerlijk charmant gestuntel met de selfie stick en een leuk verslag van de fotoshoot voor nieuwe recepten.

Geef je een dikke like en abonneer je je meteen even op ons you tube kanaal?

Meer nieuws

Reisverslag van mijn culinaire trip naar Kopenhagen
11-12-2017
Een reisverslag vol tips en lekkere inspiratie! Afgelopen weekend vertrokken Maarten en ik een weekendje naar Kopenhagen. Ieder jaar maak ik een culinaire trip om nieuwe inspiratie op te doen.Na een heerlijk etentje onlangsin een Deens restaurant in Den Haag was ik wel erg nieuwsgierig geworden naar de Nordic Kitchen. Alhoewel Noma al een jaar gesloten is, is Kopenhagen echt een stad voor lekkerbekken. Vrijdag Vrijdagavond kwamen we aan in ons boetiekhotel: Sankt Annae. Een prachtig hotel dat echt op een fenomenale locatie ligt: vlak achter het prachtige Nyhavn.http://www.hotelsktannae.dkIn de gezellige lobby van het hotel bestelden we een wijntje en daarna nog één. Bij het afrekenen kwamen we er achter dat het hotel 20,- euro per glas rekende!!!! Oeps, de nasmaak van de wijn was wat bitter...Dus... Denemarken is duur en alcoholal helemaal. Bovendien ishet hotel best luxe. Deze 3 dingen bij elkaar pakten niet echt goed uit. 's avonds hebben we lekker makkelijk gegeten in een toeristich tentje aan de Nyhavn. Dat was best ok, maar geen aanrader. Almet al een gezellige maar dure avond! Zaterdag Zaterdag hebben we in ruim 16.000 stappen (lang leve mijn IWatch) de stad verkend. Tijdens het wandelen hebben we vooral veel streetfood geprobeerd. Gelukkig was het streetfood niet duur, dus was onze portemonnee niet zo schandelijk leeg aan het einde van de dag!De kerstmarkten zijn echt gezellig en bieden prima streetfood. Heerlijke flammenlachs bijvoorbeeld (rechtop staandezalmzijdes die worden geroosterd langs een houtgestookt vuurtje). Ook lekkere Gløgg (soort glühwein) en andere snacks zijn leuk om uit te proberen. 's Avonds gingen we naar een geweldige Foodtruckmarkt aan het water waar 40 foodtrucks en stands staan(gelukkig lekker overdekt, want het was koud). Geweldig gegeten en van alles geprobeerd. Super gezellige sfeer.Bovendien op een toplocatie in de stad aan het water. Helaas was het de laatste week dat de marktop die locatie mocht plaatsvinden, want zo'n toplocatie is natuurlijk erg aantrekkelijken dus worden er in 2018 appartementen gebouwd. Maar niet getreurd, de markt vindt vast een nieuw plekje. Zondag In Kopenhagen kun je ook fijnfietsen. De fietspaden zijn superbreed en het is lekker vlak. Zo kom je weer wat verder dan alleen in het centrum.Zondagmorgen hebben we eerst het Deens Designmuseum bekeken en even een kiekje van de kleine Zeemeermin gemaakt. Ik ben niet zo'n museumganger, maar Deens Design is natuurlijk wel heel mooi. De prachtige stoelen van o.a. Arne Jaconbsn waren mooi om te bekijken. Vervolgens zijn we lekker gaan brunchen in het Royal Smushi café. Brunchen op zondag is echt een ding in Kopenhagen. Leuk en gezellig. Het smushi café was een tipvan een kennis die ik graag aan jullie doorgeef. Smushi is een gekke samenvoegingvan Smørrebrod en sushi. Ze serveren lekkere kleine Deense hapjes op roggebrood. Leuk bedacht en het café is heerlijk kitsch ingericht. Een leuk plekje. http://www.royalsmushicafe.dk Na een lange fietsttocht door de wijken buiten het centrum en een pauzein het hotel (zonder wijn) zijn we naar de wijk Vesterbro gefietst. Een upcoming, hippe wijk, ook wel het Meatpacking district van Kopenhagen genoemd. Neem vooral even wat zijstraatjes mee en ontdek leuke plekjes. Op internet had ik gezochtnaar Deens eten voor een fatsoenlijke prijs. We kwamern uit bij Madklubben aan de Vesterbrogade. http://madklubben.dk/vesterbro/Op hun menukaart hebben ze een geweldige uitleg: 'Om uitstekend eten tegen redelijke prijzen te serveren hebben we wat moeten bezuinigen op andere dingen: we vermoeien je niet met lange verhalen over (de herkomst) van alle ingredienten.En we kiezen ons personeel op hun hartelijkheid en vrolijkheid, niet op hun kennis van de druiven in de wijn'. Wij vonden het een leuk en goed statement en het goede eten werd meer dan waargemaakt. Lekker Nordic en modern. Maarten had bijvoorbeeld gepocheerde zalm in een pittig sausje van karnemelk,kruidenolie en mierikswortel.Ik had steak tartare met pindakaas (!), radicchio en een heerlijk sausje van rode bessen en granaatappel. Leuk en verrassend!De inrichting is echt lekker Deens, mooie designstoelen etc., maar wel mooi warm. Echt een aanrader. Maandag Vandaag vertrokken we met volle magen en een zeer tevreden gevoel weer huiswaarts. De Nordic Kitchen is heerlijk, Kopenhagen is prachtig (ik hou zo van steden met water in het hart van de stad) en ik heb weer wat leuke ideeën opgedaan voor mijn werk. Ik denk dat ik in de kerstvakantie maar eens wat Smushi ga maken!